4 اوت 2022- پزشکان پروتئینی را در خون شناسایی کرده اند که معتقدند می تواند به عنوان یک علامت هشدار اولیه برای بیمارانی باشد که در معرض خطر دیابت و مرگ ناشی از سرطان هستند. آنها دریافتند که افرادی که بالاترین غلظت پروتئین پروستاسین را در خون خود دارند، دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به دیابت و 43 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان هستند.

محققان در سوئد و چین، سوابق سلامت بیش از 4500 بزرگسال میانسال را که در مطالعه رژیم غذایی مالمو و سرطان در طی دو دهه ثبت شده بود، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آنها دریافتند افرادی که بالاترین سطح پروستاسین را در خون خود داشتند، تقریباً دو برابر بیشتر از افرادی که کمترین سطح را داشتند، در معرض ابتلا به دیابت بودند.

برخی از افرادی که در این مطالعه ثبت نام کرده بودند از قبل به دیابت مبتلا بودند، بنابراین دانشمندان تشخیص دیابت جدید را در افراد شرکت کننده بررسی کردند. مشخص شد افرادی که سطح پروستاسین خونشان در بالاترین چارک از غلظت پروستاتین افراد شرکت کننده در این مطالعه بود، 76 درصد بیشتر از افرادی که غلظت پروستاتین خون آنها در پایین ترین چارک قرار داشت، در معرض ابتلا به دیابت بودند.

دکتر خوئه بائو، نویسنده اول این مطالعه در بیمارستان وابسته به دانشکده پزشکی دانشگاه نانجینگ در چین، گفت: پروستاسین یک "نشانگر خطر" بالقوه جدید برای دیابت و همچنین مرگ ناشی از سرطان، به ویژه در افرادی است که قند خون بالایی دارند.

پروستاسین نقش های متعددی را در بدن ایفا می کند، مانند تنظیم فشار خون و حجم خون، و همچنین رشد تومورهایی را که توسط قند خون بالا تحریک می شوند، سرکوب می کند. در حالی که دیابت نوع 2 خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها از جمله تومورهای لوزالمعده، کبد، روده و اندومتر را افزایش می‌دهد، مکانیسم‌های بیولوژیکی این ارتباط کاملاً واضح نیستند.

پس از بررسی ارتباط بین پروستاسین و دیابت، محققان به بررسی این موضوع پرداختند که آیا افرادی که سطح بالایی از این پروتئین دارند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان هستند یا خیر.

در این مقاله که در مجله ی Diabetologia منتشر شده است، آنها توضیح دادند که چگونه افرادی که غلظت پروستاسین خون آنها در بالاترین چارک قرار داشت، 43 درصد بیشتر از کسانی که در پایین ترین چارک بودند، در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان قرار داشتند.

بر اساس این مطالعه، شرکت‌کنندگانی که سطوح بالای پروستاتین و قند خون را داشتند، به طور قابل‌توجهی در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان بودند. تجزیه و تحلیل آنها نشان داد که به ازای دو برابر شدن غلظت پروستاسین، خطر مرگ ناشی از سرطان در افراد بدون قند خون بالا، 24 درصد و در افرادی که قند خون بالایی دارند، 139 درصد افزایش می یابد. نویسندگان تاکید کردند که باید توجه ویژه ای به این افراد شود.

مشخص نیست که آیا سطح بالای پروستاسین در بیماری نقش دارد یا صرفاً یک نشانگر بیولوژیکی است که با پیشرفت بیماری افزایش می یابد. محققان اظهار داشتند که یک احتمال این است که سطح پروستاسین در تلاش برای سرکوب سطوح بالای قند خون افزایش می‌یابد، اما قادر به متوقف کردن یا معکوس کردن آسیب ناشی از آن نیست.

پروفسور گونار انگستروم، نویسنده ارشد این مطالعه در دانشگاه لوند، گفت: رابطه بین دیابت و سرطان به خوبی درک نشده است و این پروتئین می تواند یک ارتباط مشترک احتمالی بین این دو بیماری را ایجاد کند.

انگستروم افزود: اکنون باید بررسی کنیم که پروستاسین تا چه اندازه با این بیماری‌ها مرتبط است یا اینکه فقط یک نشانگر ارزشمند برای افزایش خطر بیماری است یا خیر.همچنین ممکن است بتوان افراد با خطر ابتلا به دیابت و سرطان را شناسایی کرد و اقدامات پیشگیرانه ای را به آنها ارائه نمود.

از آنجایی که این داده ها از افراد یک شهر جمع آوری شده‌اند، ممکن است برای جمعیت‌های گسترده‌تر قابل تعمیم نباشند. محققان همچنین خاطرنشان کردند که پروستاسین از خون منجمد شده تنها در یک زمان اندازه گیری شده است و این مطالعه قادر به تشخیص انواع مختلف دیابت نبود.

 دکتر جسیکا براون، از دیابت انگلستان، گفت: ما می دانیم که ارتباطی بین دیابت و برخی از انواع سرطان وجود دارد، و این مطالعه نشان می دهد که سطح پروتئین خاصی به نام پروستاسین، با هر دو بیماری مرتبط است.به دست آوردن درک بهتر از تغییرات درون بدن که ممکن است افراد را در معرض خطر ابتلا به دیابت و سرطان قرار دهد، به دانشمندان کمک می کند تا راه هایی برای محافظت از افراد در برابر این بیماریهای جدی پیدا کنند، اما هنوز چیزهای زیادی برای کشف وجود دارد.ما به تحقیقات بیشتری نیاز داریم تا بفهمیم که آیا پروستاسین نقش مستقیمی در ایجاد دیابت نوع 2 و نتایج ضعیف‌تر سرطان در افراد مبتلا به قند خون بالا دارد یا خیر.

منبع:

https://www.theguardian.com/science/2022/aug/04/blood-protein-prostasin-diabetes-death-cancer-risk-study